سنگ تراورتن چیست؟
نوشته شده توسط : iran find

نمای ساختمان مهمترین فاکتور زیبایی یک ساختمان محسوب می‌شود، معمولا لوکس بودن یا ساده بودن یک ساختمان را با استفاده از نمای بیرونی آن قضاوت می‌کنند، اصلی‌ترین مصالح به کار رفته در نمای ساختمان سنگ است و یکی از بهترین سنگ‌هایس که برای نمای ساختمان از آن استفاده می‌شود سنگ تراورتن است، در این مقاله به معرفی سنگ تراورتن و نکات مربوط ب آن می‌پردازیم.

در واقع باید گفت که تراورتن یک نوع سنگ آنتیک یا تزئینی است که در طبقه‌بندی سنگ‌های آهکی متخلخل قرار می‌گیرد، سنگ‌های تراورتن طبیعی هستند و از رسوبات چشمه‌های آب گرم به جا مانده‌اند و تخلخل موجود در سنگ تراورتن نیز ناشی از گازهای محبوس در آب گرم است.

از آنجایی که سنگ تراورتن اصفهان دارای استحکام مناسب، تنوع رنگ و الگوی بالایی است یکی از ایده‌آل ترین انتخاب‌ها برای طراحی نمای بیرون ساختمان، دیوار های داخلی خارجی، کف استخر، کف پوش و سنگ فرش می‌باشد، مهمترین معیار انتخاب آن نیز میزان تخلخل و کیفیت سنگ است که نوع کاربرد آن را مشخص می‌کند.

سنگ تراورتن

کاربرد سنگ تراورتن

همانطور که اشاره کردیم این سنگ یکی از بهترین انتخاب‌ها برای استفاده به عنوان سنگ نمای ساختمان است، آنچه باعث می شود که این سنگ‌ها بهترین نوع مصالح برای استفاده در نمای بیرونی ساختمان باشند، خلل و فرج های موجود در پشت سنگ است که باعث می‌شود چسبندگی فوق‌العاده زیادی میان سنگ و سطح مورد نظر ایجاد شود. این سنگ ساب پذیری بالایی دارد به همین دلیل در راه پله، دیواره استخر، کف پوش و سنگ فرش نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. مدل طبیعی و پولیش نشده سنگ تراورتن بافت طبیعی دارد و سطح آن اصلا لیز نیست بنابراین انتخاب مناسبی برای استفاده در کف حمام و اطراف استخر به حساب می‌آید.

سنگ نمای تراورتن ساختمان

مزایای استفاده از سنگ تراورتن

سنگ تراورتن از نظر  معماری یک سنگ مناسب برای استفاده در بیرون و داخل ساختمان است، چراکه دارای مزایای بی‌شماری است که در این بخش به تعدادی از آنها اشاره می‌کنیم.

مناسب برای استفاده در مناطق گرم

سنگ تراورتن کم‌ترین میزان جذب گرما دارد و سطح آن غالبا خنک است، همین ویژگی است که این سنگ را برای استفاده در مناطق گرمسیر مناسب می‌سازد.

تخلل زیاد

یکی دیگر از مزایای استفاده از این سنگ این است که دارای تخلخل و خلل و فرج‌های بسیاری است، این مسئله باعث می‌شود که سطح صیقلی نداشته و پر از منافذ کوچک و بزرگ باشد و به کمک این ویژگی می‌توان از تراورتن در نمای حمام و اطراف استخرها استفاده کرد.

تنوع رنگ و بافت

رنگ و بافت سنگ تراورتن بسیار متنوع است و همین مسئله است که دست کاربر را در انتخاب آن باز می‌گذارد.

ثابت بودن رنگ

رنگ سنگ تراورتن کاملا ثابت است و مرور زمان، تابش آفتاب، فرسایش و … باعث تغییر رنگ آن نمی‌شوند.

استحکام و دوام

این سنگ دارای دوام و استحکام مناسبی است، شکاف و درزهای بسیار کمی در سطح سنگ دیده می‌شود، با این وجود از قابلیت برشکاری و صیقل خوردگی برخوردار است و می‌توان آن را به طرح موج‌دار و بدون موج برش زد.

عایق

سنگ تراورتن یک سنگ عایق صوتی حرارتی است و می‌تواند یک انتخاب مناسب برای استفاده در نمای ساختمان باشد.

دارای چسبندگی زیاد

خلل و فرج های موجود در پشت سنگ تراورتن آن را به یک گزینه مناسب برای استفاده در نمای بیرونی ساختمان تبدیل می کند، چرا که با استفاده از ملات می توان به راحتی آن را به سطح چسباند بدون این که نگران جدا شدن و سقوط آن بود.





:: بازدید از این مطلب : 64
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 2 فروردين 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: